torstai 7. heinäkuuta 2011

Rukous



    RUKOUS.

    Näytä minulle kasvosi läheltä, Elämä.
    Suo minun koskea niitä silmilläni.
    Sillä minä rakastan niitä,
    vaikka ne olisivat rumat.

    Ruoki minua henkesi tulella, Elämä.
    Astu suuni kautta ja sieraimistani sisään.
    Sillä se ihminen, jota ei elämän sammumaton tulva
    tempaa mukaansa matkalle ikuiseen mereen,
    hän on vain seisovaa vettä
    ja mätänee.

    Opeta minua, Elämä,
    että minä osaisin avata sydämeni sinulle,
    kun sinä palavassa pensaassa puhut.
    Sillä sinun äänesi on sydänten kuolema ja elämä.

    Ei ole sääli sitä sydäntä,
    jonka sinä ristiinnaulitset omin käsin
    tahi joka musertuu rautaisen anturasi alle:
    sillä sen sydämen mitta on täysi.

    Voi sitä sydäntä,
    tuhannesti: voi sitä sydäntä,
    joka ei koskaan maistanut sinua, Elämä,
    Jumalan matojen ihana ruoka.

Uuno Kailas

2 kommenttia:

  1. "...Elämä, JUmalan matojen ihana ruoka," on aika tunnettu sitaatti. Mutta puhutteleva on tämä Rukous, jonka Uuno Kailas on luonut---.

    Suloista suvea edelleen sinulle, Herne-ystävä<3

    VastaaPoista
  2. Aili-mummo

    Nuoruudessa kuului suosikkeihin
    Uuno Kailaksen runot.
    Niissä oli juuri siihen aikaan sopiva
    kohtalokkuus!☺

    Sopiihan ne vieläkin, mutta ei
    niin riipaisevasti kuin silloin!


    Suvi jatkuu ihanuudessaan!
    Menen talonhoitajiksi
    Tyttärelle, kun he lähtevät
    Anoppilaan Unkariin.

    Olisin päässyt mukaan,
    mutta tiedän kuinka kuumaa siellä
    on, vaikka kesäpaikka on
    Palaton järven rannalla.

    Yhtenä kesänä Unkarissa
    kävimme ja se riitti,
    heinäkuun kuumuudessa.

    Joten mieluimmin paimennan
    kanoja ja kissoja ja koiria
    tässä lämössä täällä.

    Minulla on monivuotinen
    ystävä Kaarina, joka on
    menettänyt näkönsä melkein
    kokonaan, otamme pyörätuolin
    hänelle mukaan, niin Mummot
    sitten hurjastelemme
    raitilla!

    Onneksi on riippumatoja
    pihapuissa, jos ei muuta jaksa!

    ♥ Hyvää kesän jatkoa Aili-mummolle !

    VastaaPoista